Anykščių rajono mokyklose taikomi inovatyvūs kritinio mąstymo ugdymo metodai

Šiandieninėje informacijos pertekliaus visuomenėje vis labiau aktuali tampa mokyklų užduotis – ne tik suteikti mokiniams žinių, bet ir išmokyti juos kritiškai mąstyti, atrinkti reikalingą informaciją ir ją pritaikyti.
Anykščių rajono švietimo įstaigos pasuko pažangiu keliu – čia sėkmingai diegiami ir taikomi Apribojimų teorijos švietime (TOCfE) metodai, padedantys ugdyti vaikų kritinį mąstymą nuo darželio iki gimnazijos.
Anykščių rajono savivaldybės Švietimo skyrius, įgyvendindamas „Erasmus+“ 1 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo mobilumo projektą (Nr. 2024-1-LT01 KA121-SCH-000226264), inicijavo kviestinių ekspertų iš Lenkijos vizitą. Balandžio 8–10 dienomis kritinio mąstymo ugdymo ekspertės Marta Piernikowska-Hewelt ir Marika Marcińczuk iš Gdansko miesto konsultavo Anykščių rajono ugdymo įstaigų pedagogus, stebėjo atviras pamokas ir vedė praktinius užsiėmimus mokytojams bei mokiniams.
„Kritinis mąstymas – tai ne įgimtas, o išugdomas gebėjimas. Mūsų švietimo įstaigose taikomi metodai padeda vaikams atrasti priežasties-pasekmės ryšius, logiškai mąstyti ir tapti kūrybiškiems,“ – pabrėžia ugdymo įstaigų vadovai.
Anykščių Antano Vienuolio progimnazija TOCfE metodus taiko jau nuo 2016 metų. Čia sėkmingai naudojami tokie įrankiai kaip Loginė šaka, padedanti atskleisti priežasties-pasekmės ryšius, ir Išgaruojantis debesis, skirtas konfliktų sprendimui. Darželyje „Spindulėlis“ šie metodai pritaikomi net ir užsiėmimuose su pačiais mažiausiais – 5–7 metų vaikais.
Kviestinių eksperčių vizitas padėjo įvertinti TOCfE metodų diegimo progresą ir numatyti tolesnius žingsnius. Ypatingas dėmesys buvo skirtas šių metodų pritaikymui dirbant su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais. Ekspertės vedė specialius mokymus Anykščių rajono pedagogams tema „Kritinio mąstymo, TOCfE metodų diegimas dirbant su vaikais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių“, kuriuose dalyvavo per 20 pedagogų iš įvairių rajono ugdymo įstaigų. Šie mokymai suteikė vertingų įžvalgų ir praktinių patarimų, kaip efektyviai pritaikyti kritinio mąstymo ugdymo metodus įvairių poreikių turintiems mokiniams.
„Pagrindinis šių metodų privalumas – mokymosi atsakomybės perkėlimas patiems mokiniams. Mokytojas tampa ne žinių perdavėju, o pagalbininku, skatinančiu mokinius savarankiškai ieškoti sprendimų,“ – teigia ekspertės iš Lenkijos.
Anykščių švietimo įstaigų patirtis rodo, kad TOCfE metodai padeda spręsti motyvacijos stokos ir elgesio problemas, nes mokiniai tampa aktyviais dalyviais savo mokymosi procese. Šie metodai leidžia susieti mokymo turinį su mokinių kasdieniu gyvenimu ir pasiekti ugdymo tikslus patraukliu būdu.
Erasmus+ mobilumo projekto dėka įgytos žinios ir patirtis bus toliau taikomos Anykščių rajono švietimo įstaigose, o užmegzti tarptautiniai ryšiai sudarys galimybes tolesniam bendradarbiavimui, siekiant užtikrinti šiuolaikišką ir kokybišką ugdymą.
Žymos: Super miestai, supermiestas, supermiestai, super miestas