Pasirinkote elektros energijos tiekėją? Patarimai patekusiems į pirmąjį etapą

https://www.supernamai.lt/ 8~614 1444 2 Lazdynų g. 21-111 , Vilnius Įmonės kodas: 302333597 Įmonės PVM kodas: LT100004691313
https://www.supernamai.lt/ 8~614 1444 2 Lazdynų g. 21-111 , Vilnius Įmonės kodas: 302333597 Įmonės PVM kodas: LT100004691313

Nepatekę į pirmąjį etapą gyventojai gali savo iniciatyva pasirinkti jam tinkamiausią elektros tiekėjo pasiūlymą . Tad ką jiems svarbu žinoti ir apsvarstyti prieš renkantis nepriklausomą elektros energijos tiekėją?

Papildomos įrangos nereikės

Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) Ryšių su visuomene projektų vadovo Tomo Kavaliausko teigimu, vienas pagrindinių pokyčių motyvų yra atviros konkurencijos sukūrimas, nes ji yra efektyviausia paskata tiekėjams stengtis dėl vartotojų. Būtent varžymasis dėl klientų verčia įmones pasukti galvas, kokias geresnes, įvairesnes paslaugas pasiūlyti.

„Tai gali būti ir tik iš atsinaujinančių energijos šaltinių pagaminta elektros energija. Tai gali būti geresnės sąlygos klientams turintiems elektros jėgaines arba elektromobilius. Tai gali būti tiesiogiai su biržos kaina susietos paslaugų kainos. Tai gali būti vartojimo planas ir elektrinis paspirtukas dovanų. Pavyzdžių gali būti įvairiausių, tad akivaizdu, kad pasirenkant tiekėją kiekvienam vartotojui reikėtų įsivertinti, kas jam svarbiausia, ko jam labiausiai reikėtų ir tuomet išnagrinėti, kokias sąlygas jam siūlo verslas“, – sako T. Kavaliauskas.

Elektros energijos tiekimu užsiimti gali tik šiai veiklai keliamus reikalavimus atitinkančios įmonės, gavusios Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos licenciją. Šiuo metu savo paslaugas buitiniams vartotojams siūlo penki licencijuoti ir su ESO sutartis pasirašę elektros energijos tiekėjai (www.pasirinkitetiekeja.lt) . Tiekėjų svetainėse galima rasti ir jų siūlomas paslaugų teikimo sąlygas.

Kavaliauskas pažymi, kad pasirinkus naują tiekėją gyventojams taip pat nereikės rūpintis jokia papildoma įranga, nereikės sudarinėti jokių papildomų sutarčių, išskyrus vieną vienintelę – pasirašomą su tiekėju.
„Sutartis pasirašoma tik tada, kai vartotojas galutinai apsisprendė, išnagrinėjo ką siūlo tiekėjai, o pastarieji gali vartotojui teikti pasiūlymus e. paštu ar telefonu. Sulaukus elektros tiekėjo pasiūlymo, nebūtina iškart pasirašyti sutarties sulaukus pirmojo pasiūlymo, verta palaukti ir kitų pasiūlymų. Pasvarstyti, palyginti ir tik tada užtvirtinti pasirinkimą savo parašu,“ atkreipia dėmesį ESO atstovas. Juo labiau nereikia pulti diktuoti kokių nors asmens duomenų – asmens kodo, bankinių prijungimų kodų ir pan. Jei nesate tikri ar jums paskambino elektros tiekėjas – perskambinkite jam pats, internetiniame puslapyje ar reklamoje skelbiamu telefono numeriu.

T.Kavaliausko teigimu, nesikeis ir atsiskaitymo už paslaugą principas – klientams reikės apmokėti vieną tiekėjo kas mėnesį siunčiamą sąskaitą, kurioje bus detaliai pateikiama kainos dedamųjų išklotinė.

„Dažnai sulaukiame klausimų, ar kitas tiekėjas turės nutiesti naujus laidus, pastatyti naujus elektros skaitiklius. Abiem atvejais atsakymai yra „ne“, nes visi elektros energijos tiekėjai užtikrins savo paslaugas naudodamiesi ta pačia infrastruktūra, kuri buvo iki šiol ir kuri toliau išliks ESO nuosavybe“, – akcentuoja T. Kavaliauskas.

Pasirašant sutartį su tiekėju galima numatyti nuo kada ji įsigalios, tačiau šis terminas turės būti ne trumpesnis nei 21 diena, skaičiuojant nuo sutarties pasirašymo datos, ir sutapti su kalendorinio mėnesio 1 diena. Tai reiškia, kad sudarius sutartį iki lapkričio 10 dienos, ji įsigalios ne anksčiau gruodžio 1-osios. Sudarius sutartį lapkričio 12 dieną, ji įsigalios ne anksčiau sausio 1-osios.

Į ką vartotojai turėtų atsižvelgti vertindami tiekėjų pasiūlymus?

Lietuvos vartotojų aljanso viceprezidentas Kęstutis Kupšys sako, kad anksčiau elektros rinką konkurencingam veikimui atvėrusių šalių pavyzdžiai rodo, jog visų pirma būtinas nuoseklus vartotojų švietimas. Tam reikalingos ne tik nepriklausomų tiekėjų pastangos, svarbus ir pačių vartotojų noras sužinoti naujoves ir jomis pasinaudoti.

„Paslaugų teikimo srityse visuomet laimi geriausiai informuotas vartotojas, todėl keičiantis tvarkai, kuri aktuali iš esmės visiems Lietuvos gyventojams, labai svarbus geranoriškas suinteresuotų pusių domėjimasis procesais ir galimybėmis. Kiekvienam elektros energijos vartotojui rekomenduočiau domėtis šiais pokyčiais ir situacija rinkoje, įdėmiai skaityti tiekėjų pasiūlymus ir taip išsirinkti norimas arba arčiausiai norimų siūlomas sąlygas“, – pataria K. Kupšys.

Specialisto teigimu, tiekėjų sutartyse turėtų būti aiškiai nurodomos ir suprantamos siūlomų paslaugų teikimo sąlygos, terminai, detalizuota informacija apie tai, kiek ir už ką mokama. Jeigu siūlomas paketas apima ne vien elektros energijos tiekimą, bet ir papildomas paslaugas, kurias teiks trečioji šalis, turėtų būti aiškiai nurodomos ir jos sąlygos bei papildomų paslaugų kainos.

„Neskubėkite rinktis pačio pirmo arba aktyviausiai siūlomo plano, bet įdėmiau panagrinėkite visus jums pasiekiamus duomenis. Įsivertinkite, kiek ir kada sunaudojate elektros energijos, ir tuomet peržiūrėkite kuo daugiau tiekėjų pasiūlymų.

Renkantis kompleksinius arba dar vadinamus paketinius pasiūlymus, kai kartu su elektros energijos tiekimo paslauga siūlomos ir kitos, vertėtų įvertinti tikslią kiekvienos iš paslaugų kainos struktūrą. Atsargiai reikėtų vertinti pernelyg sudėtingus, painius pasiūlymus. Pavyzdžiui, kai kuriose ES šalyse po rinkos atvėrimo pasitaikė atvejų, kai vartotojams kartu su geru elektros tiekimo pasiūlymu buvo brukamos kredito kortelės, kilimėlių keitimas – vargu ar to dažnam reikia.

Taip pat būtina įvertinti, ar siūlomos paslaugos yra terminuoto ar neterminuoto pobūdžio – dažniausiai terminuotos sutartys reiškia, kad jas nutraukiant anksčiau termino gali tekti sumokėti specialų nutraukimo mokestį“, – akcentuoja K. Kupšys.

 

Primins mobiliojo ryšio rinką

Kavaliauskas pažymi, kad galutinai transformuota buitinių elektros energijos vartotojų rinka Lietuvoje netrukus bus labai panaši į mobiliojo ryšio paslaugų teikimą. Prieš keletą dešimtmečių įvykdyta šios srities reforma galiausiai suformavo vieną konkurencingiausių ryšio paslaugų rinkų Europoje, kur klientai turi platų pasirinkimo diapazoną ir be didesnių sunkumų gali pakeisti neįtikusį tiekėją kitu.
ESO atstovas sako, kad nesibaiminti dėl blogai pasirinkto tiekėjo gali ir elektros energijos vartotojai, nes jiems taip pat bus užtikrintos sąlygos nesudėtingai pakeisti paslaugų teikėją. Sutarties nutraukimo sąlygos turi būti aptariamos su tiekėju pasirašomoje sutartyje. O nutraukus sutartį, pasirinkti kitą tiekėją bus taip pat greita ir paprasta, kaip ir renkantis pirmą kartą.

„Situacijų būna visokių – galbūt jums dabar svarbūs vieni prioritetai, o po keleto metų jie pasikeis arba į rinką ateis naujas tiekėjas, kuris pasiūlys dar patrauklesnes, dar geriau jūsų poreikius atitinkančias sąlygas. Tuomet, lygiai kaip ir dabar, vartotojai turės visas galimybes nesudėtingai ir greitai pakeisti esamą tiekėją nauju. Elektra tampa preke, o ja rūpinasi – pardavėjas arba elektros tiekėjas. Tad, tik vartotojas sprendžia kada, iš kokio pardavėjo ir kokią prekę perka“, – pabrėžia T. Kavaliauskas.

Naują elektros energijos tiekėją turės pasirinkti visi buitiniai vartotojai Lietuvoje, nes dabartinis visuomeninis tiekėjas savo paslaugas palaipsniui iki 2023 m. nutrauks visiškai.

Lietuva yra įsipareigojusi atsisakyti monopolinių sąlygų ir sukurti konkurencingą elektros rinką pagal ES formuojamos politikos kryptis, kurių tikslas – užtikrinti realiai veikiančią konkurenciją ir jos teikiamas naudas vartotojams. Šis reikalavimas buvo įgyvendintas 2020 m. gegužės 7 d. Seimo priimtais teisės aktais, kuriais atsisakyta dalies elektros energijos kainos reguliavimo.

Daugiau informacijos apie pokyčius ir atsakymus į dažnai užduodamus klausimus galite rasti svetainėje www.pasirinkitetiekeja.lt arba paskambinus telefonu +37062655565.