Šiuolaikinės namų tekstilės raidos tendencijos

https://www.supernamai.lt/ 8~614 1444 2 Lazdynų g. 21-111 , Vilnius Įmonės kodas: 302333597 Įmonės PVM kodas: LT100004691313
https://www.supernamai.lt/ 8~614 1444 2 Lazdynų g. 21-111 , Vilnius Įmonės kodas: 302333597 Įmonės PVM kodas: LT100004691313

Vienas įdomiausių tyrimų šioje srityje kasmet atliekamas besiruošiant tarptautinei parodai „Heimtextil“, vykstančiai Frankfurte (Vokietijoje). Jo rezultatai, apibūdinantys tekstilės raidos tendencijas, pateikiami parodos lankytojams konceptualios ekspozicijos pavidalu.

Prieš metus susibūrę ekspertai iš šešių šalių pradėjo kryptingai nagrinėti pokyčius ne tik tekstilės, bet ir chemijos technologijų, transporto, aptarnavimo, mažmeninės prekybos srityse, taip pat namų ir darbo aplinkoje. Naudodami vadinamąjį marketingo kodą, tai yra siedami pastebėtus reiškiniussu rinkos konjunktūra, į ekspoziciją, lakoniškai pavadintą „Explorations“,ekspertai surinko ne šiaip egzotiškų audinių fragmentus, o pradinesužuominas, netikėtas įžvalgasir startuoliškas idėjas iš kelių gretutinių sričių.

 

Šios naujovės artimiausiu metu gali būti ne tik pritaikytos tekstilės įmonėse, bet ir pakeisti visą vartojimo prekių gamybą.

 

 

Į tyrėjų akiratį pateko tokie skirtingi objektai, kaip interaktyvios vaizdoinstaliacijos, kompiuterinių žaidimų fonai, socialinę komunikaciją papildantys įrenginiai, atmintį turintys audiniai, miniatiūrinės vėjo jėgainės ir kiti inovatyvūs dalykai, lyg ir niekuo nesusiję su tekstilės pasauliu, bet visgi darantys poveikį jo galimai ateičiai.

Puikiai sustyguotas įvairių tekstilės rūšių, aksesuarų ir namų apyvokos daiktų pateikimas „Heimtextil“teminėse ekspozicijose visuomet daro stiprų vizualinį įspūdį, įtikindamas žiūrovus pasirinktų tendencijų objektyvumu (nors verčiau reikėtų kalbėti apie subjektyvias ekspertų įžvalgas).

 

„Remdamiesi drąsių prielaidų ir netikėtų palyginimų idėja, atradome stebinančias kombinacijas, gaunamas jungiant tekstilę su kitomis medžiagomis. Šios neįtikėtinos jungtys, atsiradusios lyg iš kito pasaulio, mus nuolatos žavi, – pasakoja žiuri narėNatalie Weinmann iš dizaino agentūros „Carlin International/Exalis“. – Kita vertus, tradiciniai veiklos aspektai taip pat atskleidžia netikėtą jausmingumą.“

Įvardytas tendencijų ratas, anot ekspertų, šiemet ne tik atspindėjo „Heimtextil“ekspozicijų turinį, bet ir apibrėžėbendras gyvenamosios aplinkos raidos tendencijas.Jos išaiškėjo atlikus keturių sričių tyrimus: skaitmeninės erdvės (Virtual exporations), kultūrinių reminiscencijų (Culturalexplorations), kosminės erdvės (Planetary explorations) ir gyvosios gamtos pasaulio (Naturalexplorations). Kiekvienoje šių sričių pateikiami medžiagų ir aksesuarų pavyzdžiai buvo suskirstyti į atskiras temines kolekcijas ir papildyti gretutinių sričių projektais. Pabandykime apžvelgti keturių pagrindinių tendencijų ypatumus.

 

Naujoji virtualybė

Sparčiai tobulėjantys skaitmeninės spaudos procesai suteikė galimybę naujai interpretuoti audinių skaidrumą ir permatomumą. Anksčiau šie procesai buvo orientuoti į kokybiškos dvimatės grafikos kūrimą, o šiandien jau atliekami bandymai, siekiant suteikti audiniams trimatę struktūrą arba bent jos imitaciją.

 

Akivaizdžiai išaugo susidomėjimas blizgiais audiniais ir tekstūromis. Perlamutrinis mirguliavimas suteikia daugeliui jų gyvybingumo ir energijos. Virpantys šilkai ir neaustinės plėvelės neretai kelia asociacijų su vandens paviršiuje sklindančiais ratilais. Gausūs ekstravagantiški augaliniai motyvai, žakardas, siuvinėjimas ir nėriniai kelia ne nostalgiją, olengvą susižavėjimą ir formuoja struktūras, taikliai pramintas

 

„Naująja skaitmenine egzotika“. Prie jų prisideda amorfiniai dariniai, sukurtinaudojant biologinius audinius. Jų jungimas su standžios struktūros techninėmis medžiagomis duoda netikėtų rezultatų, kurie gali būti tiek praktinės, tiek dekoratyvinėspaskirties. Pavyzdžiui, kinų kilmės amerikiečių skulptorius Danas Lamasamorfinio ir tekstūruoto plastiko mišinius, pagardintus aštriais kontrastais, naudoja reljefinėms kompozicijomskurti, kurias su tam tikromis išlygomis galėtume pavadinti sieniniais pano. Nors jie, rodos, tiesiogiai nėra susiję su tekstile, ekspertai pažymėjo ekspromto, atsitiktinumo momentų svarbą šiuose kūriniuose.

 

Kitas beveik nematerialus kūrinys, susijęs su virtualiuoju pasauliu, yra turkų kilmės menininko RefikoAnadolo instaliacija „Laikini virtualiosios erdvės eksperimentai“, kurioje projekcinė virtualioji grafika yra susieta su kambaryje esančių fizinių objektų išdėstymu. Tikėtina, kad tokio tipo projekcijos (mapping) jau netrukus pakeis interjerui dekoruoti naudojamus tekstilės objektus, visų pirma kilimus ir gobelenus.

 

Šiai tendencijai parodoje „Heimtextil“ atstovavo kolekcijos „Digital reflections“ ir„Techno-organic“, kurių pirmoji grindžiama audinių permatomumu ir holografiniais efektais, antra – grafiniais augalų motyvais ir gyvūnų mimikrijos adaptacijomis technologinės kilmės struktūroms.

 

Kultūrinės įžvalgos

Vykstant visuotinei globalizacijai, skirtingų tautųir socialinių grupių kultūros elementai susilieja ir susipina daugiakultūrėjeurbanizuotoje aplinkoje. Tai paliečia ne tik kultūrinius reiškinius, bet ir kasdienę gyvenamąją aplinką,jos interjero elementus. Dėmesys nacionaliniam koloritui, išskirtinėms detalėms pamažusilpnėja, tradicinės atlikimo technikos, taip pat ir audimas, sujungiamos ir derinamos aukštesniu vartojimo lygmeniu, papildomos naujomis gamybos technologijomis.

 

Ryškios ir sodrios spalvos užleidžia vietą šešėlių ir pustonių žaidimams.Kaip pavyzdį, sietiną su šia tendencija, ekspertai paminėjo amerikiečių firmos„Chilewich“ namų apyvokai skirtą tekstilę, kurią sudaro staltiesės, servetėlės ir padėkliukai, austi ir pinti iš natūralaus ir dirbtinio pluošto, taip pat presuoti iš vinilo masės, imituojant sintetinius nėrinius. Parodoje šiai tendencijai atstovavo kolekcija „Modernised tradition“, naudojanti šiuolaikines senųjų audinių raštų interpretacijas, taip pat „Urban ethnic“, grindžiama egzotiškų audinių raštų motyvais.

Tarpplanetinė erdvė

Neištirto tarpplanetinio pasaulio pradinė materija – kosminės dulkės, dangaus kūnų likučiai – patekusios į šiuolaikinį interjerą, tampa tikraisiais mineralais, spinduliuojančiais šviesą ir prabangą. Įgautos savybės ryškiaikontrastuoja su pradine neišvaizdžia materija, kuri gali būti naudojama kaip neįkyrus pagrindiniu objektu fonas. Be abejonės, šios tendencijos atsiradimą paskatino pastarųjų metų kosminiai skrydžiai, taip pat zondo „Cassini“ epopėja.

 

Tad medžiagų ir audinių faktūrosiš pirmo žvilgsnio primena asteroido ar Mėnulio paviršių, bet juose atsiranda minkštų elementų, kurie gali atlikti apsauginę funkciją.Su šia tendencija žiuri nariai susiejo, pavyzdžiui, žymaus šveicarų fotografo MichaelioNajaro instaliaciją viename Ciuricho viešbučių. Liūdnai pilkus sienų atspalvius čia papildo didelio formato dangaus kūnų peizažų nuotraukos, pritvirtintos ir antgrindų, ir ant lubų, o minkštųjų baldų stilistika primena erdvėlaivio interjerus iš legendinio mokslinės fantastikos filmo „2001 metų kosminė odisėja“.

 

„Tarpplanetinės“ tendencijos spalvų paletę veikia šviesulių spindesio ir kosminės tamsos kontrasto motyvai,o spalvų gama svyruoja nuo baltų iki pelenų pilkumo atspalvių. Šią tendenciją parodoje perteikė kolekcija „Extraction of materials“, paremta akytųjųtekstūrų įvairove, „Mineral delicacy“, apžaidžianti achromatinius tolimųjų planetų gamtovaizdžių motyvus,bei „Softened protection“, naudojanti tariamų erdvėlaivių vidaus apdailos tekstūras.

 

Pirminis gamtos natūralumas

Bandymai naujai atrasti urbanizuotą aplinką neišvengiamai atveda mus atgal į gamtos pasaulį. Juk natūralių medžiagų naudojimas pramoninei gamybai šiandien yra kur kas aktualesnis nei anksčiau, taip pat ir dėlvisuotinio susirūpinimo mūsų planetos likimu.Nuo formalaus gamtos išteklių naudojimo interjero medžiagų ir detalių gamybai žengiama į tikrąją simbiozę su gamta, įtraukiant visus žmogaus pojūčius.

 

Pavyzdžiui, kerpių, samanų, natūralaus medienos pluošto arba rupios medžio žievės faktūros taikymas audiniams bei paviršių dekorui sustiprina ne tik regimąjį, bet ir lietimo įspūdį. Šiuo požiūriu ekspertų komisija atkreipė dėmesį į amerikiečių menininkės Elizabeth Esponnette darbus, kuriuose kerpėmis ir samanomisvaizdingai apželdinami drabužių paviršiai, puošiami aksesuarai ir juvelyriniai dirbiniai.

 

Kituose projektuose greta augalų masės naudojami paprastų geometrinių formų elementai, paryškinantys jų natūralų plastiškumą. Taip pat pritaikomi ir gyvūnų kailio bei odos raštų motyvai – tik šįkart ne prabangai pabrėžti, o originaliems kamufliažiniams raštams sukurti. Intensyvi žalia spalva derinama su dusliais medžio žievės ir žemės atspalviais.

 

Parodoje ir po jos išleistame kataloge šiai tendencijai atstovavo kolekcija „Orign“, kurioje gyvieji augalai įterpiami tiesiogiai į medžiagų sudėtį, kolekcija „New types of bark“, grindžiama įvairių rūšių medžio žievės tekstūrų interpretacijomis, taip pat „Neo-camuflage“, išnaudojanti augalų lapų, gyvūnų kailių ir mineralų paviršių slepiamąsias savybes.

 

Rengiant šį straipsnį paaiškėjo, kad parodų centro „Frankfurt Messe“ administracija jau telkia ekspertų komandą ateinančių metų tekstilės tendencijoms nustatyti. Su jos darbo rezultatais parodos „Heimtextil“ lankytojai, o vėliau ir mūsų žurnalo skaitytojai galės susipažinti 2018 metų pradžioje.

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – 
Šią informaciją be raštiško kompanijos "Super namai" sutikimo naudoti kitose
žiniasklaidos priemonėse griežtai draudžiama. Gavus sutikimą, nurodyti šaltinį.