Daugiabučių administratoriai pasidalijo patirtimi
Ukmergės daugiabučių renovaciją administruojančios įmonės Pastatų administravimo skyriaus vadovas Andrius Kalesnikas pasakoja, kad sukurta sistema naudojasi nuo pat įdiegimo pradžios ir per ją atlieka apie 95 proc. visų viešųjų pirkimų, reikalingų įgyvendinant daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektus.
„Iki šios dienos esame per šią platformą įvykdę 174 pirkimus, per Elektroninių pirkimų centrą (EPC) – 34 pirkimus. Perkame techninio darbo projekto parengimo, techninės priežiūros vykdymo, rangos darbus, statinio darbo projekto ekspertines paslaugas. Pagrindinė nauda yra ta, kad pirkimai vyksta greitai, pavyzdžiui, projektavimo darbus galime nupirkti per 2 darbo dienas, kai kitomis priemonėmis pirkdami užtrunkame 2–3 mėnesius. Pirkimo įrankis patogus vartotojui, aiškios ir visoms pusėms priimtinos sutarties sąlygos“, – vardijo pašnekovas.
Vilniaus daugiabučius administruojančios įmonės projekto vadovo Povilo Kručkausko teigimu, centralizuotų viešųjų pirkimų didžiausia nauda yra greitis, paprastumas ir patogumas.
„Kaip rodo praktika, renovacijai reikalingus darbus ir paslaugas perkame per elektroninį katalogą. Itin svarbus aspektas – pagalba atrenkant patikimus rangovus, tad nereikėtų bijoti naudotis šiomis paslaugomis. Taip sutaupoma ir laiko, ir pinigų“, – pabrėžė P. Kručkauskas.
Tikslas – supaprastinti renovacijos darbų įsigijimą
Centralizuotuose viešuosiuose pirkimuose didelę patirtį sukaupusios CPO LT vadovo Dariaus Vedricko teigimu, didžioji dalis daugiabučių, dalyvaujančių modernizavimo programoje, rangos darbus ir kitas renovacijos paslaugas įsigyja per elektroninius katalogus: CPO IS (CPO informacinė sistema) ir Elektroninių pirkimų centrą (EPC).
Visos reikalingos paslaugos dviejuose kataloguose
Minėtuose kataloguose galima rasti visus renovacijai reikalingus darbus ir paslaugas: rangos darbus su ir be projektavimo, energinio naudingumo sertifikato, investicijų plano rengimo, techninio darbo projekto parengimo, projektų vykdymo priežiūros, statinio projekto ekspertizės bei statybos techninės priežiūros paslaugas. Beje, privačių daugiabučių namų administratoriai ir bendrijos turi galimybę įsigyti rangos darbus su projektavimu ne tik pagal mažiausią kainą (CPO IS – tik pagal mažiausią kainą), bet ir pagal darbų atlikimo terminą, ilgesnį garantijos terminą darbams, bendrovės atestuotų statybos vadovų skaičių bei darbuotojams mokamą vidutinį atlyginimą.
Daugiabučių namų gyventojams elektroniniai katalogai gali išspręsti daug renovacijos rūpesčių. Pavyzdžiui, su statybų darbais nesusidūrusiai bendrijai gali būti sunku išsirinkti renovacijai patikimą bendrovę. CPO LT įvertina konkursuose besivaržančių tiekėjų kompetenciją pagal Aplinkos ministerijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus. Rangovų patikimumas tikrinamas ne kartą, o gavus neigiamos informacijos iš užsakovų ar žiniasklaidos, vykdomi neplaniniai patikrinimai, o savo įsipareigojimų nevykdantys tiekėjai pašalinami iš katalogo.
Panašios pagalbos sulaukia ir perkančios savivaldybių įmonės, kurios yra paskirtos daugiabučių namų administratoriais. Joms nebereikia kvalifikuoto personalo atlikti ilgai trunkančioms viešųjų pirkimų procedūroms, rengti pirkimo dokumentų, vykdyti tiekėjų atrankos. Trumpiausias terminas, per kurį galima įsigyti rangos darbus – 7 darbo dienos. Beje, konkursų nugalėtojus automatiškai išrenka elektroninė sistema, ne žmogus, todėl pirkimuose neįmanomi korupciniai sandoriai ir garantuojamas skaidrumas.
Padeda sutaupyti daugiau nei 20 proc.
Vienas iš svarbiausių aspektų atliekant renovaciją yra finansai, racionalus gyventojų lėšų naudojimas. D. Vedrickas pažymi, kad konkursus laimėję tiekėjai pasiūlo maždaug 22 proc. mažesnę kainą, nei buvo numatę gyventojai.
„Pavyzdžiui, naujausi statistiniai duomenys rodo, kad nuo praeitų metų iki šio birželio per CPO LT elektroninius katalogus renovacijos pirkimus vykdę daugiabučių gyventojai sutaupė beveik 35 mln. eurų – įvyko 1020 įvairių renovacijos darbų ir paslaugų užsakymų“, – pabrėžė D. Vedrickas.